Autor Wątek: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica  (Przeczytany 8987 razy)

Peterek

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 4217
  • Afryka Dzika
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #60 dnia: 22 Stycznia 2019, 13:06 »
Uwielbiam te diamenciki u tych ryb 8)

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #61 dnia: 23 Stycznia 2019, 13:03 »
Uwielbiam te diamenciki u tych ryb 8)


Najlepiej to wyglądają w słońcu 😱😱😱 ale foty słabe wtedy

Peterek

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 4217
  • Afryka Dzika
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #62 dnia: 23 Stycznia 2019, 13:35 »
Najlepiej to wyglądają w słońcu 😱😱😱 ale foty słabe wtedy

Znam niestety ten bol ;)

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #63 dnia: 28 Stycznia 2019, 21:51 »
Nieco spamiku jeszcze nikomu nie zaszkodziło 😁
Przez tą pistię i rzęsę rośliny się zatrzymały z braku dostatecznej ilości światła ale nie ukrywam , że mi to w sumie na rękę. Nie trzeba co kilka dni rąk moczyć. Kolejny plus to glony w wycofaniu z tego samego powodu. Dużo ich nie było ale były.

Tydzień temu wróciłem z tygodniowego wyjazdu i od razu zabrałem się do karmienia. Najadły się na full😁 Od tygodnia nie dostajà nic ale jedna(obstawiam że samiczka brzuch ma dalej spory) reszta wróciła do normy. Oprócz tego że zrobiła się nieco jaśniejsza to zachowuje się normalnie. Jakiś miesiąc temu zaobserwowałem w łaśnie u niej i innego delikwenta zachowanie po którym wywnioskowałem że coś się święci. Uderzały o siebie i stroszyły a gęby prężyły . Nie pływają razem ale może coś się święci 😁😎

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #64 dnia: 29 Stycznia 2019, 13:31 »
O tej samiczce mowa. Zdecydowanie większy brzuch od reszty a jedli tego samego dnia. No i jaśniejszy kolor.

Duchu

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 650
    • Yt
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #65 dnia: 29 Stycznia 2019, 14:14 »
Bardzo ładne ryby. ;)
Te ich kropeczki są piękne.
Ciekawe czy coś sie doborze a sądząc po brzuchu samicy może być to lada chwila
Pozdrawiam.
Kamil , Szymek

Peterek

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 4217
  • Afryka Dzika
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #66 dnia: 29 Stycznia 2019, 14:20 »
Ryby swietnie sie prezentuja na tle tego zielska 8)
No i ich diamenciki sa naprawde boskie !

Ciekawie sie zapowiada z ta "puszysta" samiczka wiec obserwuj ryby i opisuj wszystko na bierzaco :)

Tomaso

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1692
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #67 dnia: 30 Stycznia 2019, 19:38 »
Przepiękny jest ten gatunek. Rośliny pływające super się z Chankami komponują.
Na razie bez zbiornika (:

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #68 dnia: 02 Lutego 2019, 15:42 »
No i wyłożyłem się z zimowaniem😱 zasypywanie filtra lodem nie przyniosło oczekiwanych efektów. Jak Wy sobie z Tym radzicie??
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2019, 15:46 wysłana przez urwis »

Peterek

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 4217
  • Afryka Dzika
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #69 dnia: 02 Lutego 2019, 20:03 »
Jak nisko udalo Ci sie zjechac?

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #70 dnia: 02 Lutego 2019, 20:44 »
myślałem ,że sypanie lodu do pudła będzie skuteczną metodą ale okazało się inaczej.Teraz jak ogrzewanie w chacie włączone to w akwarium normalnie 23 a po tygodniu sypania lodu 19

Peterek

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 4217
  • Afryka Dzika
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #71 dnia: 03 Lutego 2019, 09:21 »
Znawcy tego gatunku pisza ze najlepsza dla nich temperatura to 18-24c wiec u Ciebie jest prawie dobrze :)
Jakby przez jakis okres udalo Ci sie utrzymac te 19c to mysle ze ryby bylyby zadowolone.

Trzy osoby maja u nas na forum subtropiki i uzywaja dla nich chlodziarek.
Ale przed chlodziarkami kombinowali inaczej wiec poczekaj na ich sugestie.

Matti

  • CHANNA AURANTII, PALETKARIUM
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 705
  • CHANNA AURANTII, PALETKARIUM
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #72 dnia: 03 Lutego 2019, 11:32 »
Panie szanowny. Ja też kombinowałem z butelkami mrożonymi wsadzanymi do sumpa, dolewaniem zimnej wody itp itd. Walczyłem tak ponad miesiąc... i poddałem się. Dobra rada - zakup sobie chłodziarkę i będziesz miał po problemie. Ja tak zrobiłem i to był strzał w 10. Jak dobrze poszukasz używkę w dobrym stanie znajdziesz za przyzwoitą kasę.
Oczywiście zrobisz jak uważasz. Powodzenia.
Matti

urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #73 dnia: 07 Lutego 2019, 15:13 »
Muszę przyznać rację😩 walka z lodem przy większym litrażu nie ma sensu. Trochę lipa że nawet używana chłodziarka to spory koszt. Narazie raczej nie wysprzęglę z zakupem...Właśnie doczytałem że Azjatki przy 8 stopniach pobierają pokarm 😱😱😱


urwis

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 59
Odp: Szklanka Urwisa-Channa Asiatica
« Odpowiedź #74 dnia: 07 Lutego 2019, 17:41 »
Dzisiejszy komentarz Ducha dał mi mocno do myślenia ;D Mianowicie chodzi mi o wpływ pory deszczowej i suchej na zachowanie się ryb.Nie ukrywam ,że zawsze dążę do rozmnożenia gatunku.Do dzisiaj w głowie miałem to-że to całe zimowanie ma największy wpływ.
Wpadł mi w oko artykuł co prawda nie o azjatkach a o innych rybach ale myślę że każdy go z przyjemnością przeczyta i w ten sposób może swoim pociechom przybliżyć naturalne środowisko.W sumie to chyba warto by założyć nowy temat; ROZMNAŻANIE-PORADY I UWAGI ;)


Wiele ryb z obszarów tropikalnych rozmnaża się w określonych porach roku z powodu zmian w ich środowisku naturalnym. Najczęściej rozmnażają się wraz z nadejściem pory deszczowej, ponieważ zwiększa się wtedy dostępność pokarmu i łatwiej o bezpieczne schronienie dla narybku. Być może jedynym sposobem na uzyskanie potomstwa od gatunków, które inaczej są bardzo trudne do rozmnożenia, jest próba odtworzenia tylu zmian następujących podczas początku pory deszczowej, ile to możliwe. Wiele gatunków jest tak łatwo rozmnożyć, że nie potrzeba stosować kłopotliwych metod opisanych poniżej, lecz pewne gatunki i grupy gatunków mogą tego wymagać. Zaczynaj od ogólnych zasad rozmnażania pewnych gatunków lub grup gatunków. Jeżeli ci się nie powiedzie spróbuj z poniższymi sugestiami.
Dalsza część jest zestawieniem sposobów na rozmnożenie ryb pochodzących z obszarów cechujących się występowaniem pór suchej i deszczowej np. obszary Amazonki i Rio Negro w Ameryce Południowej. Dane i pomysły zostały zebrane z wielu różnorodnych źródeł, zarówno z książek, przyjaciół jak i internetu, i bazują na moich własnych doświadczeniach w hodowli sumów i kąsaczowców z Ameryki Południowej.
Przejście całego cyklu symulacji pory suchej i deszczowej trwa około 4 tygodni. Używając prostszej metody akwarystom udało się rozmnożyć Panaque nigrolineatus, Sturisoma sp., i Siamese algae eater (Crossohelius siamensis), które uważane są za ryby bardzo trudne do rozmnożenia
Zjawiska wywołujące tarło w naturze

Oto lista różnorodnych zmian, które zachodzą podczas początku pory deszczowej i które mogą wywołać tarło u niektórych gatunków. Nie są one wymienione w żadnym szczególnym porządku i ich wpływ na stymulację tarła konkretnych gatunków nie jest znany.
Niskie ciśnienie atmosferyczne.
Po długim okresie wysokiego ciśnienia atmosferycznego, na końcu pory suchej spada ono gwałtownie wraz z pierwszym deszczem.
2. Wzrost dostępności pożywienia.
Po okresie głodu pod koniec pory suchej dostępność pożywienia bardzo wzrasta. Niektóre gatunki pod koniec pory suchej wyglądają jak szkielety i być może nic nie jadły od ponad miesiąca. Niektóre gatunki jedzą nawet detrytus by zdobyć trochę pożywienia.
Zmiana rodzajów pożywienia.
Podczas pory suchej w skład skąpych ilości pożywienia mogą wchodzić zwierzęta zamieszkujące dno (czerwone larwy komara) i rozkładające się części roślin. Kiedy zaczyna się pora deszczowa do menu dołączają owady, które spadły na powierzchnię wody, larwy komarów (szczególnie białe i być może czarne) i inne wodne żyjątka, pyłki z kwiatów, nasiona, owoce, nowe liście oraz ikra i narybek innych gatunków, które zaczęły się rozmnażać wcześniej.
Zwiększony przepływ wody.
Deszcz powoduje zwiększony przepływ wody. Ryby stają się bardziej aktywne. Niektóre gatunki migrują w górę rzeki by dostać się do spokojniejszych i bardziej odpowiednich do rozmnażania miejsc.
Lepsze natlenienie wody.
Deszcz, który pada na powierzchnię wody zwiększa poziom natlenienia wody. Zwiększony przepływ wody także powoduje zwiększenie poziomu tlenu. W wielu przypadkach wysoki poziom natlenienia jest warunkiem przetrwania dla ikry i narybku podczas ich pierwszych dni.
Rozcieńczenie rozpuszczonych w wodzie substancji.
Im dłużej trwa pora sucha tym więcej soli, substancji humusowych i materii organicznej będzie się koncentrować w pozostałej ilości wody. Kiedy zaczyna padać koncentracja wyżej wspomnianych substancji w wodzie zmniejsza się z powodu rozcieńczenia. Rzeka, strumień itp. jest rozcieńczana przez wodę opadową, która jest bardzo miękka, dzięki czemu obniża twardość, a często także zwiększa kwaśność wody w akwenie.
Zmiana temperatury wody.
Temperatura wody obniża się najczęściej z powodu zachmurzenia i dodatku zimnej wody deszczowej. Różnica temperatur zależy od miejsca pochodzenia danych ryb. Na wyższych terenach jest najczęściej większa niż w dole na nizinach (odpowiednio 10°C w porównaniu do kilku stopni).
Zmiana głębokości wody.
Obfite opady deszczu powodują podniesienie poziomu wody. Ciśnienie wody na dnie zwiększa się i ryby mają większą przestrzeń do pływania w pionie. Zwiększa się odległość do powierzchni wody dla gatunków, które podpływają do powierzchni by zaczerpnąć powietrza.
Dostępne stają się miejsca do rozmnażania.
Na końcu pory suchej woda jest często tylko pośrodku koryta rzeki lub strumienia i jest tam bardzo mało roślin i kryjówek. Wraz ze zwiększeniem się głębokości wody ryby mogą znaleźć nowo zalane miejsca z roślinami, korzeniami, pniami drzew i zacienieniem by móc ukryć ikrę i dać narybkowi większą szansę na ukrycie się.
Zmiany oświetlenia.
Intensywność oświetlenia i czas jego trwania zmniejsza się z powodu zachmurzenia w związku z opadami. Niektóre pory dnia mogą być bardzo ciemne podczas najintensywniejszego deszczu. Ze względu na większą ilość chmur na niebie potrzeba więcej czasu zanim się rozwidni rano i szybciej zapada zmrok.
Nawet kąt, pod którym światło przenika powierzchnię zmienia się w różnych porach roku. Im dalej od równika tym wahania są większe. Zwróćmy uwagę, że niektóre gatunki potrzebują prawie kompletnej ciemności do rozmnażania (żyją one pod gęstą roślinnością, między korzeniami drzew i w czarnej wodzie).
Zwiększona ilość planktonu roślinnego.
Kiedy następuje pora deszczowa zwiększa się jego ilość w niektórych wodach. To także jest sygnałem do rozmnażania dla dorosłych ryb, ponieważ jest pokarm dla mniejszego narybku.
Odpowiednia pora roku.
Niektóre gatunki mają bardzo silny "zegar biologiczny", który jest powiązany z następowaniem pór suchej i deszczowej w ich naturalnym środowisku występowania.
Rozmnażają się inne ryby.
Hormony znajdujące się w wodzie pochodzące od innych ryb, które rozmnażają się mogą mieć wpływ na chęć wycierania się innych gatunków.
Dźwięk.
Nawet deszcz rozbryzgujący się na powierzchni może być sygnałem do rozrodu. Być może także odgłos grzmotu.
Jak imitować to wszystko w akwarium?

Poniżej znajdują się sugestie jak imitować różne bodźce wymienione powyżej. Które z nich wybrać - zależy od tego, jakie gatunki będą rozmnażane. Niektóre mogą wymagać tylko kilku, np. dobrego żywienia i podmiany wody o niższej temperaturze, podczas gdy inne potrzebują większości pozycji z listy. Poniższa lista następuje w tym samym porządku jak powyższa.
Niskie ciśnienie atmosferyczne.
Wiele osób pisało na temat odbywania tarła przez ryby podczas niskiego ciśnienia atmosferycznego. Jednakże te same gatunki w wielu przypadkach rozmnażają się podczas wysokiego ciśnienia atmosferycznego, jeżeli jednak zapewnione są odpowiednie warunki. Niskie ciśnienie jest oczywiście niemożliwe do zasymulowania w zbiorniku, pozostaje więc śledzenie prognozy pogody i rozpoczęcie symulacji pory deszczowej podczas przejścia niskiego ciśnienia. Dobrze by było mieć pod ręką barometr by sprawdzić tendencję ciśnienia atmosferycznego.
2. Wzrost dostępności pożywienia.
Jeżeli ryby są w dobrej kondycji, kiedy są przygotowywane do rozmnażania, to mogą znieść post przez kilka tygodni. Kiedy później ponownie rozpoczniemy karmienie to instynkt wywoła chęć rozmnażania.
Zmiana rodzajów pożywienia.
Zmiana składu pożywienia może wywołać tarło. W niektórych wodach Ameryki Południowej na początku pory deszczowej wzrasta ilość larw komara (szczególnie białych). Jeśli nie karmisz larwami komara przed przygotowaniem do rozmnażania, a następnie zaczniesz nimi karmić podczas symulowania początku pory deszczowej - to w ten sposób można zasymulować zmianę rodzajów pożywienia.
Zwiększony przepływ wody.
Łatwe do rozwiązania przy pomocy różnych rodzajów pomp i filtrów. Niektóre gatunki składają swoją ikrę blisko największego przepływu wody w zbiorniku - naprzeciw wylotu filtra.
5. Lepsze natlenienie.
Użyj filtra napędzanego pompką powietrza i kamieni napowietrzających. Można też tak ustawić wylot filtra napędzanego turbinką, aby wypływająca woda mocno "burzyła" powierzchnię zwiększając natlenienie. Można również zastosować dyfuzor powietrza.
Rozcieńczenie rozpuszczonych w wodzie substancji.
Doprowadzamy do wyższego poziomu substancji humusowych (np. torfu i szyszek olchy) i soli (nawóz, CaCO3, MgSO4) podczas symulowanej pory suchej. Później, podczas początku pory deszczowej, rozcieńczamy je przy pomocy miękkiej wody (najlepiej wodą z filtra RO).
Zmiana temperatury wody.
Zastosuj grzałki do utrzymania wyższej temperatury podczas pory suchej. Należy zwrócić uwagę, że niektóre gatunki nie zniosą zbyt wysokich albo zbyt niskich temperatur i że niektóre gatunki preferują wysokie temperatury do rozmnażania. Gatunki te być może szukają w celu odbycia tarła zalanych trawiastych obszarów, gdzie słońce podgrzewa płytkie wody.
Aby obniżać temperaturę należy tylko zmniejszać nastawę temperaturową grzałek, aż będą mogły zostać wyłączone. Aby dalej obniżyć temperaturę można przewietrzyć pokój albo włożyć bryłę lodu do zbiornika.
Zmiana głębokości wody.
Podczas pory suchej obniżamy poziom wody do 25% normalnego poziomu. Zwiększamy go do normalnego poziomu w ciągu kilka dni podczas początku pory deszczowej.
Dostępne stają się miejsca do rozmnażania.
Zmieniamy rośliny i dekoracje. Jeśli nie używamy żwiru to posadźmy rośliny w doniczkach i poprzestawiajmy groty i korzenie, by stworzyć nowe, odpowiedniejsze do rozmnażania środowisko.
Zmiany oświetlenia.
- Intensywność oświetlenia: Jeżeli używamy kilku żarówek do oświetlania zbiornika to łatwo możemy wyłączyć wszystkie prócz jednej (albo możemy używać tylko światła dziennego). Innym sposobem mogłoby być położenie papieru między pokrywą a szybą przykrywającą.
- Czas oświetlenia: Na równiku czas oświetlenia jest około 12-14 godzin przez cały rok. Im dalej od równika tym większa są różnice w czasie oświetlenia w poszczególnych porach roku. Skróć czas oświetlenia o 1-2 godziny rano i wieczorem. Użyj zegara!
- Kąt oświetlenia: Trudny do symulacji w akwarium.
Zwiększona ilość planktonu roślinnego.
Symulacja tego w zbiorniku nie jest łatwa, ale można spróbować z pierwotniakami. Nawet, jeśli nie pobudzi ryb do tarła to może być dobrym pierwszym pożywieniem dla bardzo małego narybku niektórych gatunków.
Odpowiednia pora roku.
Ryby z naturalnych odłowów mogą wymagać do rozmnażania tego by pora deszczowa w zbiorniku pokrywała się z porą deszczową z miejsc skąd pochodzą. Sprawdź dokładnie, skąd dany gatunek pochodzi i kiedy następuje tam pora deszczowa. Ryby wyhodowane w niewoli najczęściej zatracają wyczucie pór roku i często mogą podchodzić do tarła niezależnie od nich. To samo mogłoby się sprawdzić dla młodych ryb z naturalnych odłowów. Jeśli nie doświadczyły one pory deszczowej to mogłoby być łatwiej rozmnażać je o innej porze roku niż ta, w której rozmnażają się w naturze.
Rozmnażają się inne ryby.
Pozwólmy by łatwo rozmnażające się gatunki wycierały się w tym samym zbiorniku, w którym są te trudno rozmnażające się. To działa jako naturalne oddziaływanie hormonu. Alternatywą mogłoby być dodanie wody z oddzielnego zbiornika gdzie łatwo rozmnażające się gatunki złożyły ikrę do zbiornika z trudniejszym gatunkiem.
Dźwięk.
Dodawaj wodę przez płytę z plexi z dużą ilością bardzo małych otworów. Krople, które przez nią będą spadały symulują deszcz uderzający o powierzchnię wody.
Inne pomysły, które były używane przez hodowców to:

Filtrowanie przez wapień podczas udawanego deszczowego sezonu. To powoduje zwiększenie twardości wody, ale być może to zmiana w chemii wody prowokuje niektóre gatunki do rozrodu.
Przeniesienie dobrze odżywionych ryby ze zbiornika bez optymalnych warunków (brak podłoża odpowiedniego do rozmnażania, "złe" parametry wody, dużo "przeszkadzających" ryb, itp.) do zbiornika z właściwymi warunkami do rozmnażania. Samo przeniesienie wraz ze wszystkimi występującymi zmianami może spowodować chęć rozmnażania (dobry sposób, by rozmnożyć wiele gatunków kąsaczowatych).
Sugestie dotyczące schematu rozmnażania:

Przygotowania i wskazówki.

Wybierz zbiornik o właściwym rozmiarze dla danego gatunku. Zbiornik powinien mieć objętość wystarczającą, przy napełnieniu tylko w 25% akwarium wodą. Najważniejszym zagadnieniem jest by poziom natlenienia był utrzymany na wystarczającym poziomie bez filtra i kamieni napowietrzających. Zaaranżuj kryjówki i kilka roślin. Zbiornik powinien symulować koniec pory suchej.
Podłoże.
Można debatować nad zastosowaniem podłoża czy też nie. Najbardziej popularnym jest użycie różnego rodzaj żwiru, ale torf lub włóknina filtracyjna mogą również zostać użyte. Użycie podłoża zwiększa powierzchnię zasiedlaną przez dobre bakterie.
Zalety użycia podłoża:

Niektóre gatunki wolą dno ciemne, inne jasne. Niektóre jasne odmiany kirysków wolą jasne dno.
Wiele gatunków "lubi" przekopywać dno w poszukiwaniu pożywienia.
Mniejsze ryzyko ataku grzybów (pleśni) na zamieszkujący dno narybek (np. Corydoras).
Ikra, która opadła na dno jest trudniejsza do znalezienia i zjedzenia przez rodziców.
Brak odbicia z dna.
Wady użycia podłoża:

Trudno zobaczyć czy całe pożywienie zostało zjedzone.
Trudno wyczyścić bez zassania piasku, czy torfu.
Jeżeli nie wiesz jak rozmnażają się dane ryby będziesz musiał zaaranżować zbiornik z odrobiną wszystkiego. Różnorodnej roślinności z roślinami o dużych liściach (Microsorum pteropus, Echinodorus, Anubias i Hydrocotyle), drobnych liściach (Myriophyllum, Cabomba i Egeria), wąskich liściach (Vallisneria) i inne (mech jawajski, Jezierze). Duże rośliny mogą zostać posadzone w doniczkach dla łatwego usunięcia. Użyj korzeni, plastikowych rurek o różnych średnicach itp. Zamiast żywych rośliny mogą zostać użyte plastikowe. Łatwo je zdezynfekować i wyczyścić ze ślimaków itp.
Zbiornik powinien zostać napełniony wodą z akwarium, gdzie ryby były poprzednio i mieć tę samą temperaturę. Najlepiej niedługo po podmianie wody (niski poziom azotynów i azotanów).
Powinien zostać użyty filtr z regulacją strumienia.
Pokrywa oświetleniowa powinna mieć możliwość zwiększenia poziomu oświetlenia.
Grzałki należy zamontować wzdłuż dna, ale z możliwością łatwej regulacji. Upewnij się by były to grzałki dobrej jakości, które mogą pracować w pełni zanurzone.
Zakryj boki i górę przy pomocy papieru, by uniknąć straszenia ryb, kiedy poruszasz się po pokoju.
Nie karm białymi lub czarnymi larwami komara przed próbą rozmnożenia.
Upewnij się, że posiadasz torf (preferowany czarny torf), szyszki olchy, liście, ekstrakt torfu lub cokolwiek, czego chcesz użyć. Upewnij się, że twardość węglanowa ma około 2-3 dkH (TwW), aby uniknąć zbyt niskiego poziomu pH, kiedy dodasz torf itp.
Wybierz zdrowe i dojrzałe ryby w odpowiednich proporcjach samców do samic zależnych od gatunku i wpuść je do zbiornika hodowlanego. Powinny one być dobrze odżywione by bez uszczerbku dla zdrowia przeżyć okres dwóch tygodni pory suchej.
Schemat symulacji

Koniec pory deszczowej:

Nadal dostępne jest pożywienie i poziom wody nie zaczął się obniżać.
Dzień 1. Podajemy około 1/10 normalnej dawki pożywienia. Światło powinno teraz mieć poziom między pełną mocą a "zachmurzeniem", około 14 godzin. Filtr pracujący z maksymalną mocą.
Dzień 2. Obniżamy poziom wody o około 10%, podaj około 1/10 normalnej dawki pożywienia. Dodajemy trochę węglanu wapnia i siarczanu magnezu by podnieść twardość ogólną i węglanową o 1 stopień. (Alternatywą jest odlanie 20% wody i uzupełnienie połową tej ilości twardą wodą z kranu, jeśli taka jest dostępna.) Dodaj dawkę nawozu roślinnego według instrukcji dla twojego produktu (zwiększa ilość soli rozpuszczonych w wodzie).
Dzień 3. Obniżamy poziom wody o około 10%, nie karmimy. Zwiększamy temperaturę o około jeden stopień.
Dzień 4. Obniżamy poziom wody o około 10%. Zwiększamy twardość ogólną i węglanową o 1 stopień. Podajemy około 1/10 normalnej dawki pożywienia. Wkładamy do wody torf, szyszki olchy, liście, itp. Taniny itp. będą z nich wypłukiwane w trakcie następnych dni.
Początek pory suchej:

Zmniejsza się a następnie ustaje ilość dostarczanego pożywienia. Poziom wody oraz jej prąd spada. Wzrasta temperatura pozostałej ilości wody.
Dzień 5. Obniżamy poziom wody o około 10%, nie karmimy. Zwiększamy temperaturę o około jeden stopień. Zmniejszamy przepływ wody poprzez regulację filtra. Sprawdzamy pH.
Dzień 6. Obniżamy poziom wody o około 10%, podajemy około 1/10 normalnej dawki pożywienia.
Dzień 7. Obniżamy poziom wody o około 10%. Zwiększamy twardość ogólną i węglanową o 1 stopień. Przestajemy karmić aż do dnia 21. Zwiększamy temperaturę o około jeden stopień.
Dzień 8. Obniżamy poziom wody o około 10%.
Dzień 9. Obniżamy poziom wody o około 10%. Zwiększamy twardość ogólną i węglanową o 1 stopień. Wyłączamy napowietrzanie za pomocą kamieni napowietrzających. Wyjmujemy filtr i czyścimy go. Filtr powinien pracować w innym zbiorniku by, gdy będzie za tydzień potrzebny, zachował bakterie nitryfikacyjne.
Dzień 10. Obniżamy poziom wody o około 10%. Poziom wody powinien być zmniejszony do 25% pojemności zbiornika. Temperatura powinna mieć około 28 stopni C. Wkładamy torf, szyszki olchy, liście, itp. do wody. Dodajemy nawóz roślinny. Zwiększamy oświetlenie do maksimum. Wyjmujemy wszystkie pływające rośliny. Nastawiamy hodowlę pierwotniaków. Sprawdzamy pH.
Dzień 11-19. Zostawiamy ryby w spokoju.
Początek pory deszczowej:

Na niebie można zobaczyć pierwsze chmury, lecz nie spadł jeszcze deszcz.
Dzień 20. Czyścimy filtr, który pracował w innym zbiorniku. Zmniejszamy oświetlenie, zarówno intensywność jak i czas trwania (do około 10 godzin). Wyjmujemy torf, liście etc. Sprawdzamy pH.
Pierwszy deszcz:
Dzień 21. Wkładamy z powrotem rośliny pływające. Dodajemy więcej roślin, których ryby lubią używać do rozmnażania. Dodajemy około 20% objętości zbiornika czystej, tak miękkiej jak tylko możliwe wody (najlepiej woda z filtra RO). Temperatura wody powinna być o około 3 stopni niższa niż w zbiorniku. Wkładamy filtr i uruchamiamy go na połowę wydajności, jeśli to możliwe. Można spróbować wyłączać światło na kilka godzin w środku dnia, by zasymulować grubą warstwę chmur. Obniżamy temperaturę o 2 stopnie. Karmimy dwa razy niewielką porcją larw komara i świeżo wyklutymi larwami artemii. Dodajemy pierwotniaków tak by woda lekko zmętniała.
Dzień 22. Dodajemy równowartość 20% objętości zbiornika. Woda powinna mieć temperaturę o około 5 stopni niższą niż w zbiorniku. Ustawiamy filtr na maksymalną wydajność i tak by powodował "plusk" na powierzchni. Obniżamy temperaturę o 2 stopnie. Karmimy dużo i często. Dodajemy pierwotniaków tak by woda lekko zmętniała. Dodajemy witaminy i nawóz roślinny według instrukcji dla twojego produktu.
Dzień 23. Dodajemy równowartość 20% objętości zbiornika. Woda powinna mieć temperaturę o około 5 stopni niższą niż w zbiorniku. Dodajemy lekkie napowietrzanie. Obniżamy temperaturę o 2 stopnie. Karmimy dużo. Dodajemy pierwotniaków tak by woda lekko zmętniała.
Dzień 24. Wyłączamy grzałki, jeśli ryby mogą znieść tak niskie temperatury. Napowietrzanie na połowę mocy. Napełniamy zbiornik. Woda powinna mieć temperaturę o około 5 stopni niższą niż w zbiorniku. Jeśli to możliwe, to otwieramy okno podczas nocy, by jeszcze obniżyć temperaturę. Karmimy obficie. Dodajemy pierwotniaków tak by woda lekko zmętniała.
Szczyt pory deszczowej:

Dzień 25. Napowietrzanie z maksymalną mocą. Podmieniamy 50% objętości wody. Karmimy obficie.
Dzień 26-?. Kontynuujemy jak w 25 dniu, aż się rozmnożą!